Strona główna » Wspiera » J-Labs

Inżynierowie dzieciom i zapylaczom – zajęcia we współpracy z j-labs
Przywykliśmy uważać, że natura i technologia to pojęcia antagonistyczne: albo coś jest naturalne – czyli związane ze środowiskiem, ekologiczne, „zielone”, albo nowoczesne – zaawansowane technologicznie, pełne układów scalonych i błyszczącego metalu, niemające żadnego związku z przyrodą. tym, że ten podział wcale nie jest czarno-biały mówiliśmy podczas zajęć edukacyjnych, których sponsorem była firma j-labs z Krakowa. Odbyły się one w Zespole Szkół Specjalnych nr 14 im. Marii Grzegorzewskiej w Krakowie, który zresztą j-labs wspierała już w przeszłości razem z Michałem Sikorskim oraz Lion’s Club Kraków Stare Miasto.
J-labs zajmuje się outsourcingiem projektów i specjalistów IT. To firma stworzona przez inżynierów dla inżynierów, wysoko stawiająca kulturę organizacyjną i wsparcie klienta na każdym etapie realizacji projektu. To również firma, która dzięki Założycielom ma kilkunastoletnie doświadczenie w CSR i rozumie, jak ogromne znaczenie ma rzetelna edukacja i sprawdzeni partnerzy. Jesteśmy więc szczególnie dumni, że projekt skierowany do uczniów ZSS nr 14 w Krakowie mogliśmy tworzyć wspólnie. Składamy też podziękowania dla wszystkich pracowników, którzy zaangażowali się sportowe wyzwanie Move with j-labzz!, bo to w jego wyniku zostały zgromadzone środki na współpracę.
Przyświecała nam idea zainteresowania dzieci owadami i tajnikami ich życia oraz pokazania różnorodnych technologii, które ułatwiają poznawanie fantastycznego świata zapylaczy, jak również niesienie im pomocy. To dlatego na potrzeby ZSS nr 14 powstał we współpracy z j-labs konspekt zajęć Jak komputery pomagają pszczołom?
Nasi edukatorzy odwiedzili szkołę dwukrotnie – 9.01 i 13.01 2025 r. W zajęciach wzięło udział ok. 120 uczniów z 25 klas Szkoły Podstawowej oraz z 5 klas Szkoły Przysposabiającej do Pracy. Zaczynaliśmy od zagadki – co takiego mamy dzięki zapylaczom? Uczniowie bardzo trafnie wskazywali, że owady te zapylają wiele roślin, stanowią pożywienie dla innych zwierząt, a niektóre z nich (pszczoły miodne) dają nam dodatkowo pyszne i zdrowe produkty spożywcze.
Dzieciaki poznawały także inne owady, które obok pszczół stanowią ważną grupę zapylaczy – m.in. motyle i muchówki. Następnie każdy mógł osobiście poczuć się jak owad, zakładając specjalne okulary symulujące sposób widzenia tych niezwykłych stworzeń. Ogromnym zainteresowaniem cieszył się eksperyment, podczas którego dzieciaki mogły zrozumieć, jak owady odbierają bodźce dźwiękowe, choć nie mają uszu. Uczniowie podziwiali także owady pod mikroskopem.
Następnie razem zastanowiliśmy się, skąd właściwie wiemy, że owady widzą czy słyszą właśnie tak? Edukatorzy zaprezentowali kilka wynalazków z zakresu nowych technologii, dzięki którym możemy bardzo dokładnie badać zarówno zachowanie i preferencje owadów, jak i złożone procesy fizyczne, chemiczne i kognitywne zachodzące w ich maleńkich ciałach i mózgach. Następnie udowodniliśmy, że komputery i stojący za nimi inżynierowie stanowią we współczesnym świecie ogromną pomoc dla zapylaczy – w tym celu edukatorzy pokazali zasłuchanym dzieciakom urządzenia, dzięki którym możemy monitorować stan rodzin pszczelich, odnaleźć skradziony ul, a nawet zajrzeć do jego wnętrza bez zdejmowania daszku.
Na koniec uczniowie puścili wodze fantazji i rysowali własne projekty pszczół-robotów. Niektóre z nich okazały się tak intrygujące, że niewątpliwie zdradzały ogromną kreatywność i potencjał w myśleniu wizualnym ich twórców.
Takie właśnie spotkania – obfitujące w radosne momenty, wypełnione zaangażowaniem i pasją – stanowią największą radość dla edukatorów naszej Fundacji. Dziękujemy j-labs za zainicjowanie i zasponsorowanie tej pięknej inicjatywy.
j-labs
j‑labs sp. z o.o
Zabłocie 43a
30-701 Kraków