Utopijne marzenie o powrocie do stanu natury towarzyszy ludzkości w zasadzie od początku industrializacji. Za prekursora ruchu można uznać amerykańskiego filozofa Henry’ego Davida Thoreau, który na dwa lata zaszył się w leśnej głuszy (a była to połowa XIX wieku). Pomysł starały się od tej pory naśladować najróżniejsze komuny i indywidualiści, marzący o życiu nie tylko off grid, ale w ogóle w odcięciu od całego dorobku ludzkości pochodzącego sprzed ery przemysłowej. Koncepcja jest o tyle ciekawa i śmiała, co ekstremalnie trudna do realizacji (żeby nie powiedzieć – niemożliwa), jak i nie do końca uzasadniona względami praktycznymi czy nawet moralnymi. Nowoczesne technologie mogą przecież aktywnie wspierać badanie i ochronę przyrody. Tylko za ich sprawą możliwe jest chociażby podejmowanie walki ze zmianami klimatycznymi.
O tym, jak wiele nowe technologie mogą zrobić (i już robią) dla owadów zapylających, warto zatem mówić głośno, zachęcając kolejne pokolenia przyszłych inżynierów do łączenia fascynacji komputerami z miłością do natury.
W tym właśnie duchu powstał projekt skierowany do uczniów Zespołu Szkół Specjalnych nr 14 im. Marii Grzegorzewskiej w Krakowie, który zrealizowaliśmy dzięki wsparciu finansowemu i współpracy merytorycznej firmy J-Labs z Krakowa.
Firma J-Labs zajmuje się outsourcingiem specjalistów IT oraz projektów, łącząc zleceniodawców i zleceniobiorców. Ważnym elementem działalności przedsiębiorstwa jest CSR. Nie po raz pierwszy wsparcie J-Labs popłynęło do ZSS nr 14.











Tym razem ok. 120 uczniów szkoły miało okazję uczestniczyć w zajęciach Jak komputery pomagają pszczołom. Dotyczyły one nowych technologii, powstałych z myślą o owadach zapylających. Uczniowie Szkoły Podstawowej oraz Szkoły Przysposabiającej do Pracy poznali kilka intrygujących urządzeń, dzięki którym można badać zachowanie i biologię owadów, jak również udzielać im wsparcia (np. monitując parametry we wnętrzu ula pszczół miodnych). Dzieciaki miały również okazję samodzielnie przeprowadzać eksperymenty dot. zmysłów owadów, a także samodzielnie zaprojektować pszczołę-robota, która dostarczyłaby badaczom cennych obrazów z wnętrza ula.
Dyrekcji ZSS nr 14 dziękujemy za gościnność, nauczycielom za opiekę nad dziećmi, uczniom za bardzo aktywne uczestnictwo w zajęciach a J-Labs za wsparcie, bez którego ten projekt nie mógłby zostać zrealizowany. Dziękujemy też załodze Firmy, j-people, bo fundusze na współpracę zostały zgromadzone podczas wyzwania sportowego i okupione litrami potu.