Strona główna » Projekty » Kampania Zapylamy z pomocą

Kampania Zapylamy z pomocą 2023-2025
Zapylamy z pomocą to kampania długofalowa, organizowana przez markę Somersby, należącą do Carlsberg Polska. Wystartowała w 2023 roku, jednak ścieżki nasze i Carlsberga przecięły się rok wcześniej. W ramach rywalizacji podczas Young Creatives Cannes nasza fundacja wcieliła się w rolę klienta, a team, który przygotował dla nas najlepszy projekt, wystawił właśnie Carlsberg. Nie minęło wiele czasu, a mogliśmy przystąpić do już prawdziwej współpracy w edycjach 2023 oraz 2024 (kolejna jest w planach, ale nie możemy ich jeszcze zdradzić).
W kampanii Zapylamy z pomocą występujemy jako partner merytoryczny. Somersby jako jej cel postawiło zwrócić uwagę na istotę ochrony owadów zapylających oraz propagować idee tworzenia środowisk odpowiednich dla rozwoju bioróżnorodności. My zaś umiemy w zapylacze i ekologię, nie brak nam też kreatywności i zdolności organizacyjnych. Możemy więc występować nie tylko jako wykonawca, ale i pomysłodawca oraz koordynator różnych akcji składających się na kampanię.
Kalendarium kampanii
Zapylamy z pomocą 2023
- Uczestniczyliśmy w rozdawaniu nasion roślin miododajnych z naszej autorskiej mieszanki. Przyjmuje się świetnie prawie w każdych warunkach, a zapylacze ją uwielbiają.
- Uczestniczyliśmy w opracowaniu stanowisk ze zrywkami seed paper, czyli biodegradowalnym papierem z zatopionymi nasionami kwiatów.
- Trzymaliśmy pieczę merytoryczną nad powstawaniem treści w strefie edukacyjnej Somersby. 24 artykuły jednocześnie przystępne, wartościowe i pobudzające do refleksji, napisane przez autorów z fundacji, środowisk naukowych, ekspertów branżowych.
- Przygotowaliśmy e-book edukacyjny Stwórz z nami swój zielony azyl, zachęcający do tworzenia przestrzeni zielonych nawet na balkonie i pokazującego, jak i po co można to zrobić.
- Uczestniczyliśmy w opracowaniu zestawu 1500 pytań i 4500 odpowiedzi w trzech stopniach trudności na potrzeby quizu edukacyjnego o zapylaczach i ekologii. Łącznie w całym okresie trwania Quiz został uruchomiony 297 553 razy oraz zadano sumarycznie 4 166 340 pytań.
- Uczestniczyliśmy w przygotowaniu projektu i koncepcji Ogrodu Somersby w Forcie Mokotów w Warszawie – świetny przykład zielonych aranżacji w mieście.
- Wykonaliśmy prace ogrodnicze i nasadzenia kwiatów, bylin i krzewów w Ogrodzie, które w rzeczywistości okazały się jeszcze bardziej atrakcyjne niż na projekcie. Zachęcamy do wizyty!
- Przygotowaliśmy materiały edukacyjne (tablic) na potrzeby Ogrodu oraz wykonaliśmy domki dla owadów zapylających.
- Opracowaliśmy koncepcję i projekt akcji odtworzenia nasadzeń alei drzew na Warmii, wraz z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim, który jest naszym Partnerem.
Jak widać, w edycji Zapylamy z pomocą pracy nie brakowało. Cieszy jednak, że przynosi ona korzyści, a my, korzystając z ogólnopolskich zasięgów kampanii, możemy docierać z misją szerzenia wiedzy o roli zapylaczy i bioróżnorodności do naprawdę mnóstwa ludzi. Tak więc z całą siłą Zapylamy z pomocą i ruszamy do akcji w roku 2024 (szczegóły niżej, pod galerią)
Zapylamy z pomocą 2024
W roku 2024 częściowo korzystaliśmy z już wypracowanych rozwiązań, co do których jesteśmy pewni, że mają wartość zarówno pomocową, jak i są atrakcyjne dla odbiorców. Uważamy, że te cechy należy łączyć, by zachęta do działania była jak najskuteczniejsza – a jednocześnie przyjmowana naturalnie.
- Z tego też powodu ponownie w grze pojawił się e-book edukacyjny, zachęcający do tworzenia zielonych przestrzeni i pokazujący, jak można to zrobić małym nakładem pracy. Tym razem jako partner e-booka wystąpił portal slowhop.com,, promujący zrównoważoną turystykę w dodatku w przepięknych okolicznościach przyrody. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dotrzeć do osób prowadzących slowhopowe obiekty oraz odpoczywających w nich.
- Siłą rzeczy ponownie zachęcaliśmy do zapoznania się z materiałami w strefie edukacyjnej. Cóż, nie straciły one na aktualności. Co więcej, poruszane w nich problemy jeszcze mocniej przybrały na sile…
- Uczestniczyliśmy w wykonaniu Działu Systematyki Roślin w Ogrodzie Botanicznym w Kielcach – prawdopodobnie pierwszej tego typu realizacji w kraju. Ma ona realną wartość naukową i badawczą, prezentuje bowiem tzw. systematykę APG, bazującą na molekularnym podobieństwie roślin. Oprócz tego wygląda prześlicznie, kiedy w pełni sezonu cały dział wypełniają kolory, zapachy… i oczywiście zapylacze. Tak się bowiem składa, że tych w kieleckim ogrodzie jest mnóstwo – około 20% gatunków żyjących w Polsce.
- Kontynuując akcję Ogrody Somersby z 2023, to właśnie w Kielcach spotkaliśmy się w kulminacyjnym momencie kampanii Zapylamy z pomocą 2024. Odwiedziło nas ponad 1000 osób, w tym ambasadorzy marki i influencerzy, którzy pomogli szerzyć informacje o działaniach Somersby i Fundacji, oraz celach, które nam przyświecają. Nie stroniąc przy tym od niezliczonej ilości zdjęć, do których okoliczności były faktycznie zachwycające. Ogród Botaniczny i Oranżeria Somersby zrobiły robotę i zbierały mnóstwo pozytywnych reakcji w mediach społecznościowych. A wieczorem odetchnęliśmy wspólnie podczas seansu w kinie plenerowym.
- W trakcie eventu przeprowadziliśmy także warsztaty edukacyjne oraz praktyczne. Około 300 osób wzięło udział w warsztatach tworzenia kwietnych mini ogródków (i zabrało je ze sobą do domu!). Około 200 z pasją poświęciło się budowaniu domków dla zapylaczy, a kilkaset wciągnęła akcja wspólnego sadzenia roślin, w czasie której tworzyliśmy kwietne rabaty w Ogrodzie Botanicznym. Projekt rabat, uwzględniający walory estetyczne oraz pożytkowe opracowała kadra Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, z którym mamy przyjemność współpracować.
- Na wszystkich spotkaniach, w tym w czasie eventu w Kielcach, rozdaliśmy też setki opakowań z nasionami roślin miododajnych. Dzięki temu każdy może w swoim otoczeniu przygotować skrawek ziemi przyjaznej zapylaczom.
- Każdy też mógł oddać głos w trakcie kampanii konsumenckiej Somersby, decydując, na co zostaną przeznaczone środki, jakie marka przekazała fundacji. Głosów padło ponad 160 tysięcy!, Wskazane cele zaczęliśmy realizować wiosną 2025 – najbardziej widowiskowy z nich to pas kwietny, wspierający bioróżnorodność i pomagający nie tylko zapylaczom. A w pełni sezonu prezentujący się prawdziwie zjawiskowo, co dokumentujemy na naszym blogu.
O tym, co przyniesie tegoroczna edycja kampanii, Zapylamy z pomocą 2025, jeszcze nie możemy mówić. Jednak sporo już się dzieje i niedługo zaprosimy Was na kolejne akcje i eventy promujące ochronę bioróżnorodności.
Alkohol jest tylko dla osób pełnoletnich. Nie powinien być spożywany w żadnej ilości przez kierowców, kobiety w ciąży i osoby niepełnoletnie.

Zobacz inne projekty

